Myšlenka regulace řeky Moravy zaujala velkoprůmyslníka Tomáše Baťu v druhé polovině dvacátých let minulého století. Po jeho tragické smrti v červenci 1932 se tohoto smělého plánu ujal jeho bratr Jan Antonín Baťa. Organizačně i technicky náročné budování vnitrozemského průplavu Otrokovice – Rohatec se uskutečnilo v letech 1934–1938. Jeho slavnostní otevření, vzhledem k pohnuté době bez větších okázalostí, se událo 2. prosince 1938. Původně sloužil pouze pro nákladní plavbu, vesměs pro přepravu lignitu z dolu v Ratíškovicích do Baťových továren. Od r. 1939 se po Baťově kanále plavila i výletní loď Mojena, od r. 1947 také loď Morava. Plavební trasa začínala v Otrokovicích a po řece Dřevnici pokračovala na řeku Moravu do Spytihněvi a dále kanálem do Starého Města. Její druhý úsek začínal ve Veselí nad Moravou a přes Petrov směřoval k Rohatci, kde končil. Za ideálních podmínek cesta trvala 10 hodin, často však déle.
Na vodní cestě bylo vybudováno celkem 14 plavebních komor, které pomáhaly překonat výškové rozdíly hladiny. U každé z nich stál domek s malým hospodářstvím pro obsluhu. Projektanti vodní cesty vymysleli také několik sklápěcích či zvedacích silničních nebo železničních mostů a lávek pro pěší. Část z nich byla zničena za II. světové války, část dosloužila a už nebyla obnovena, ale některé se dochovaly až dodnes. Za války byl kanál značně poškozen jak okupujícími, tak spojeneckými vojsky, v 60. letech 20. století byla nákladní doprava zrušena úplně. Život se na toto unikátní dílo vrátil až v polovině 90. let.
Dnes je Baťův kanál pro rekreační plavbu splavný v délce 53 km od Otrokovic do Rohatce, z čehož asi 26 km vede korytem řeky Moravy a zbytek uměle vybudovaným průplavem. V budoucnu se počítá s jeho rozšířením na sever do Kroměříže a na jih do Hodonína. Už dnes se ale lodě mohou plavit na samostatných říčních úsecích Kroměříž – Otrokovice a Hodonín – Rohatec. V současnosti je na vodní cestě několik přístavů a přístavišť, které turistům poskytují zázemí se službami. V některém z přístavů si lze vypůjčit motorový člun nebo hausbót. Díky tomu individuálně proplouvat kanálem, případně spojit vícedenní plavbu lodí s cykloturistikou. Proplutí komorami je zdarma. Využít lze i pravidelných plaveb na některé z větších výletních lodí (ty doporučujeme dopředu rezervovat).
Provoz na Baťově kanále obvykle začíná v dubnu, oficiální zahájení plavební sezóny je vždy 1. května. Končí v říjnu, ale na některých úsecích je možná celoroční plavba. Plavba po vodní cestě je omezena pouze funkčností plavebních komor, které mají svůj provozní řád. Správcem Baťova kanálu je Povodí Moravy, s. p.
Bližší informace ohledně plavby a aktuálního provozu vám poskytnou pracovníci TIC Otrokovice – Přístaviště (tel. 721 234 564 nebo 722 991 811), příp. IC Baťova kanálu (tel. 518 325 330).